söndag 4 april 2010

Skivstång och bodypump - utsatta för sexism?!



Idag gick jag på ett Friskis&Svettis-pass som heter Skivstång. I bloggosfären en hånad träningsform, i stort sätt inte bra till någonting. Så jag hade inga större förväntningar, jag har gått på några skivstångspass för några år sedan men minnet hade bleknat. Så här efteråt förstår jag inte vad kritiken går ut på. Man lastar så tungt man vill och kör 2x8 på varje övning. På en timme hinner man med en hel del övningar, i grupp och till musik och med en ledare som påminner en om hur övningarna ska utföras. Är det inte just sån styrketräning som förespråkas, fria vikter och få reps?! Okej, om målet med ens träning är att bli ultratark och superstor och man vill träna styrka varje dag, då kör man ben en dag och armar nästa. Men för den som vill träna styrka en eller två gånger i veckan är det suveränt. Jag kan inte komma undan känslan av att det är dom fräsiga gymkillarna som dissar skivstångspasset mest för att det är gruppträning, för att det framförallt är kvinnor som går på passen, att det ingår i höhö liiite ball man är själv då-stilen.

Dock bör sägas att det gäller att lägga på ordentligt med vikter! Många kvinnor fjösar i onödan, tycker jag. Å andra sidan finns fjöset både på gymgolvet och på skivstångspasset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar