måndag 5 april 2010

Tvätta skamfläcken!


Jag skrev förut att ett vanligt börja träna-misstag är att inte ha roligt. Hittade ett mardrömsexempel på det på tränings-siten funbeat. "Liselotte" skriver:

"Jag skäms över min dåliga karaktär. Jag skäms över min inaktivitet. Så nu har skammen satt fart på fläsket igen.
mÅSTE I ALLA FALL GÅ NER MINS 5 KG INNAN SOMMAREN.
Så nu är strategin att försöka köra 3 morgonpromenader i veckan och 3 löppass....
Tror nog att det kan göra susen... "

Nej nej nej Liselotte, det där är bara tokdeppigt! Skam för vad? Vad är skam? Är skam bra? Vad är det för sus vi pratar om här? Antiskam-susen? Vad är karaktär?

Träning är inte alltid roligt, vissa dagar känns motigare än andra. Men oftast är det skönt och roligt, och en stund man har för sig själv eller tillsammans med någon vän, långt borta från jobb, disk och dagis. Träning som skuldtuktare innebär en slags självbestraffning. Varför straffa sig själv i en värld som är rättså tuff ändå? Om träning är straff, träna inte! Gör något du njuter av i stället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar